וינברגר תכנון פיננסי: "היום יותר מתמיד יש חשיבות להעברת כספים לבנקים זרים"

וינברגר תכנון פיננסי: "היום יותר מתמיד יש חשיבות להעברת כספים לבנקים זרים"

כאשר סימני השאלה בשוק המקומי מתחדדים מתמיד. בימים בהם הכלכלה המקומית בסיכון של הורדת דירוג האשראי ע"י סוכנויות הדירוג הבינלאומיות כמו מוד'יס, פיץ' ו S&P. יש להניח בראש סדרי העדיפויות את הקטנת הסיכון בתיק ההשקעות ע"י השקעת כספים באמצעות בנקים זרים.

עוד בתחילת 2023 ולפני התחלת החקיקה של ההפיכה המשפטית, בנק ישראל והרשות לני"ע ערכו מחקר ומצאו שיש דימיון רב בין תמהיל ההשקעות של מנהלי החסכונות הפנסיונים בישראל, כלומר, קיימת ריכוזיות גבוהה מידי בני"ע הנסחרים בבורסה בישראל. דבר שמגדיל את הסיכון עבור המשקיעים במקרה של משבר פיננסי מקומי. בעקבות כך, הוציאו הנ"ל המלצה גורפת לגופים המוסדיים בישראל לפזר השקעות לשווקים בחו"ל.

לא חלפו מספר חודשים ונראה שהנבואה הגשימה את עצמה ומשבר פוליטי בדמות הפיכה משפטית גרר את המשק והכלכלה המקומיים למשבר. ותגובת המדדים המקומיים לא איחרה לבוא, כאשר בשלבים הראשונים של פרסום כוונת הממשלה להביא לקריאה ראשונה את בחירת הוועדה למינוי שופטים, מדד תל אביב 35 ירד בכ – 8%.

למרות השהיית החקיקה ע"י ראש הממשלה בנימין נתניהו ב 27 למרץ. נראה שהממשלה באמצעות הוגה החקיקה השר יריב לוין, לא מתכוונת לעצור וממשיכה בתכנית, כאשר ביטול עילת הסבירות כבר עברה בכנסת.

סוכנויות הדירוג העולמיות עוקבות אחר הנעשה בישראל כאשר אי היציבות הפוליטית ככל הנראה תגרור הורדת דירוג מצידם. הורדת הדירוג תביא לירידה בביקושים מצד משקיעים בכל העולם. מאחר ומשקיעים אלו ידרשו תוספת פרמיה לעליה בסיכון.

השקעות דרך בנקים זרים לא לעשירים בלבד

כאשר פרמיית הסיכון המקומית עולה יש להיות אקטיבים ולפזר כספים לחו"ל. כיום, בניגוד לימים עברו אפשרויות ההשקעה בבנקים זרים אינה תהליך מורכב ואפשרית כמעט לכל משקיע.

מאז התחלת תהליך ההפיכה המשפטית, חלק נכבד מהחברות הגדולות במשק המקומי פועלות להסטת כספים לבנקים מחוץ לישראל.

המגמה כמתבקש זלגה גם למשקיעים פרטיים. כיום לבנקים הגדולים בעולם, נוכחות פיזית של סניפים בישראל. דבר שמקל על תהליך פתיחת החשבון ומנגיש אותו למרבית הציבור הישראלי.

הימצאות סניף מקומי של בנק בינלאומי, אינה קריטריון מחייב בכל הקשור לפתיחת חשבון. כאשר, בנקים זרים רבים מאפשרים כיום פתיחת חשבון באמצעים דיגטלים ולא דורשים נוכחות פיזית מצד הלקוח בסניף הבנק.

כיום רכיב גבוה מסך השקעות הציבור בישראל מושקע בחו"ל, בעיקר דרך החסכונות הפנסיונים. כאשר ברכיב המנייתי בקופות, קיימת חשיפה של בין 50%-80% לבורסות מסביב לעולם.

אך כאשר השקעה בחו"ל דרך חברי בורסה מקומיים כמו הבנקים ובתי ההשקעות, היא יחסית פשוטה, בפתיחת חשבון בבנק זר התהליך מורכב יותר ויש לשים לב לסעיפים בשורות הקטנות.

תהליך פתיחת החשבון כולל היכרות אישית עם הלקוח ואיפיון צרכים אישי. על הבנק לוודא את מקור הכספים אשר מיועדים להיכנס לחשבון. ישנם הגבלות רבות מצד הרגולטורים האירופאים בנושא הלבנת הון וכספים המגיעים ממדינות עוינות. הבנק מצידו דורש מסמכים מזהים של הלקוח ואימות כתובת המגורים שלו. כמובן שעל כל המסמכים להיות מתורגמים לאנגלית.

בעולם יש לא מעט אלטרנטיבות לבנקים שישמחו לשמור על כספכם. עם זאת, רף הכניסה לפתיחת חשבון זר הוא גבוה. כאשר על פי רוב, סכום המינימום עומד על 500,000 דולר.

למרות הזיקה של אזרחי ישראל לתרבות האמריקאית , אזרחים ישראלים לא ממהרים לפתוח חשבונות בארה"ב, מאחר ושם חל חוק עזבון על כספים מקומיים ויורשיו של אזרח זר המשקיע במדינה יכולים לספוג מס עזבון של כ -40% משווי הכספים. המדינה עם אחוז הלקוחות הזרים הגדולה ביותר בכלל וישראלים בפרט היא כמובן שוויץ, לה יתרונות מובנים ונכונות לעבודה עם אזרחים מחוץ למדינה. כללי שמירת הסודיות הבנקאית בשווייץ מגינים על מידע בנקאי וזאת מתוקף חקיקה פדרלית שווייצרית, וזאת בדומה לכללי סודיות רפואית ביחסים שבין רופא למטופלו, ועו"ד ללקוחו. הממשלה השווייצרית רואה בזכות לפרטיות כזכות יסוד אשר יש להגן עליה. בקרב בנקים שוויצרים נמצא שמות כמו ג'וליוס בר, ספרה, UBS, קרדיט סוויס(שנרכש לאחרונה ע"י UBS) ועוד.

מנגנון המיסוי בחו"ל, כמעט זהה, כאשר מס על רווחי הון עומד על 25%    , כאשר לבנקים זרים יתרון מבחינת תושבי ישראל שתשלום המס מבוצע בסוף שנה לרשויות המס בישראל. דחית מס זו תורמת לנו להפיק רווחים על הריבית ומונעת תשלום מס במקור כפי שקורה בבנקים בישראל.

הכסף עבר, מה עושים איתו?

אז את המכשול העיקרי של פתיחת החשבון עברנו והכסף כרגע יושב בבנק זר.

כאשר סביבת האינפלציה כל כך גבוהה וכסף שיושב בחשבון בעו"ש מפסיד מערכו, לא מספיק להעביר את הכסף לחו"ל אלא חשוב לדעת כיצד להשקיע אותו.

כמו בישראל, גם בחו"ל אפשרויות רבות ומגוונות להשקעת הכספים.

אפשרות ראשונה, היא ייעוץ השקעות פנים בנקאי. כאשר יועץ השקעות מטעם הבנק משקיע עבור הלקוח את הכספים. לרוב מדובר באפשרות מאוד יקרה מאחר ובנקים זרים גובים עמלות גבוהות עבור שרות מסוג זה. עמלות הנעות בין 1.2%-2% שנתי.

אפשרות שניה, היא מסחר עצמאי. כאשר למערכת הבנקאית מערכות מסחר פרטיות המאפשרות רכישה ומכירה של ני"ע. מבחינת עלויות מדובר באפשרות הזולה ביותר, כאשר על פעולות של קניה ומכירה העלות נעה בין 0.1%-0.2%. החסרון הוא כמובן היכולת והצורך לבחון את התיק בתדירות תכופה.

אפשרות שלישית, ניהול השקעות. מתן ייפוי כוח למנהל השקעות פנימי של הבנק או חיצוני לניהול הכספים. כאשר קיימת אפשרות לעבוד עם מנהל השקעות מקומי מישראל שינהל את הכספים בחו"ל. עלויות ניהול אלו נעות בין 0.7%-0.8%.

בחירת הבנק וניהול התהליך

פתיחת חשבון בנק בחו"ל, בחירת הבנק ומנהל ההשקעות שינהל את הכספים היא מלאכה לא מסובכת אך כן דורשת התעמקות וירידה לפרטים. אנו בוינברגר תכנון פיננסי, עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם מספר לא מבוטל של בנקים זרים, באירופה ובארה"ב  ועם ניסיון לא מבוטל של פתיחת חשבונות עבור לקוחותינו.

בבואנו לבחור את מנהל ההשקעות שינהל עבורנו את הכסף, יש לשקול מספר רב של פרמטרים, כגון, דמי ניהול, תשואות עבר, מדדי סיכון, ותק וניסיון של מנהל ההשקעות ועוד.

למשרדנו ניסיון רב עם מנהלי ההשקעות השונים והיכולת להתאים את מנהל ההשקעות הנכון עבור צרכיו של הלקוח.

הליווי אינו כרוך בתשלום. נשמח להקל ולהנגיש עבורכם את התהליך.

לפרטים נוספים :    לחץ עלי