האינפלציה ירדה בחודש אוגוסט ב – 0.3%

האינפלציה ירדה בחודש אוגוסט ב – 0.3%

מדד המחירים לצרכן באוג' ירד ב-0.3%, כאשר ממוצע הציפיות צפה ירידה של 0.1%-0.2%, התמתן משינוי שנתי של 5.2% ל-4.6% .


בין אלה שהמשיכו לדחוף את המדד לעליות בלט סעיף הדיור, שעלה בשיעור חד של 0.8%, לאחר זינוק חד גם ביולי, של 1.2%. להערכתנו העליות החדות בסעיף בחודשיים האחרונים נובעות בעיקר משיעור גבוה של חידושי חוזים בקיץ ושבחודשים הבאים הסעיף יתקרר, אך עדיין ימשוך את המדד למעלה לפחות עד הרבעון השני של 2023. עוד סעיפים שבלטו בעליות היו כצפוי חשמל, שעלה ב-8.6%, ומלונות, שקפצו רק ב-4.8%, פחות בהשוואה לחודשי אוגוסט קודמים כך שבשינוי שנתי המחירים שלהם לא עלו מעל אלה של אוג' 2021 (שינוי שנתי סביב 0%), מה שעשוי לסמן שהשתוללות בעליית מחירי המלונות מאחורינו. סעיף בולט נוסף שממשיך להתייקר, אך ללא סימני הרגעות, אלה מחירי המכוניות, שעלו בעוד 0.9%, והשלימו עליה שנתית של 10.9%. ככל הנראה מי שמוביל את ההתייקרות אלה מחירי המכוניות החדשות, בעוד בשוק המשומשות גוברים הסימנים להתייצבות.

את הירידות הובילו מחיר הדלק ב-18%, מחירי הנסיעות לחו"ל ב-4.8% והדגים ב-5.2%. להערכתנו ירידת מחירי הטיסות עשויה לסמן ששיא המחירים שלהן מאחורינו, ובמיוחד לאור המשך התאוששות צד ההיצע (חזרת מטוסים וטייסים לשירות), התחזקות השקל וירידת מחירי הדלק.

בסה"כ האינפלציה עדיין גבוהה וצפויה להערכתינו להאיץ בחודשים הקרובים בחזרה לכיוון ה-5%. אך ככל שניכנס אל תחילת 2023 אנו מצפים למהלך התמתנות חד, שיוריד אותה לכמעט 2% ביולי. עם זאת ל-12 חודשים קדימה אנו מעלים את תחזית האינפלציה מ-2.2% ל-2.5%,* בשל היציאה של מדד אוג' השלילי של 2022 מהחישוב.

תחזיות הצמיחה ממשיכות להיחתך – היום יפורסם בישראל אומדן שני לתוצר ברבעון השני, לאחר שהאומדן הראשון הפתיע כזכור בזינוק של 6.8%. מבדיקה היסטורית של בנק ישראל רוב עדכוני האומדנים היו בדיעבד כלפי מעלה, כך שיש מקום לאופטימיות. בינתיים בשאר העולם התחזיות מתקפלות: דובר קרן המטבע אמר בסוף השבוע כי הנתונים מהעולם מראים איבוד מומנטום נוסף ברבעון השלישי, זאת לקראת פרסום התחזיות המעודכנות של הקרן בחודש הבא. הבנק העולמי הלך צעד אחד קדימה כשהזהיר בסוף השבוע מסיכוי למיתון גלובאלי, לאור פגיעות גבוהה של משקי הבית. מודל הפד של אטלנטה הפחית את תחזית הצמיחה לרבעון השלישי בארה"ב ל-0.5% בלבד, זאת כזכור אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית.

מתווה הריבית הצפוי בישראל – למרות מדד אוג' הנמוך מהציפיות בנק ישראל צפוי עדיין להעדיף העלאת ריבית אגרסיבית של 0.75% ב-3 באוקטובר. עם זאת בראיה קדימה, התחזית להתקררות האינפלציה יחד עם מתווה המדיניות המוניטרית מהעולם, התחשבות במרחק מהריבית ה"נייטרלית", ואינדיקציות לגבי מיתון עולמי ב-2023, אנו מעריכים שבנק ישראל יסיים עם העלאות הריבית כבר ברבעון הראשון של 2023 (בין אם בריבית של 3.5% או 4.0%), ושכבר ברבעון השלישי של 2023 יגבר עליו הלחץ לחזרה להפחתות ריבית.